söndag 24 oktober 2010

Vi firar FN-dagen





Vår förening firade FN-dagen redan den 23 oktober. Som föreläsare hade vi Tomas Hjort som berättade om Fair Trade/Rättvisemärkt handel. Programmet började med att vår ordförande berättade om FN-dagen och FN:s arbete. FN arbetar med fred, mänskliga rättigheter, stöttning och hjälp till fattiga länder samt miljöfrågor. Sedan läste jag ett par dikter skrivna av barn. 2008 utsåg FN en dikt av ett afrikanskt barn Masood Punjabi till årets dikt. Den vill jag delge er.

När jag föds, jag är svart
När jag växer upp, jag är svart
När jag går under solen, jag är svart
När jag är rädd, jag är svart
När jag är sjuk, jag är svart
När jag dör, jag är fortfarande svart

Och ni vita
När ni föds, ni är rosa
När ni växer upp, ni är vita
När ni går under solen, ni är röda
När ni fryser, ni är blåa
När ni är rädda, ni är gula
När ni är sjuka, ni är gröna
När ni dör, ni är gråa
Och ni kallar mig färgad?

Kaffe och ett lotteri hörde också till dagen. På bilderna finns en glad vinnare till frukthinken och två damer som med intresse öppnar sina lotter.

2 kommentarer:

  1. Hej Lisan! Du gjorde ett jättefint inlägg på vår FN-sammankomst, berörande och tänkvärt!

    SvaraRadera